Skip to main content

Aan slag met Referentiewaarden

Zo vlak voordat u richting het kerstreces gaat, ben ik ontzettend blij en trots dat ik met u mag delen dat tijdens de Algemene Ledenraadpleging van de MBO raad op 26 november 2024 groen licht is gegeven voor de volgende fase van het Referentiewaarden-gedachtegoed. De fase van geleidelijk inbedding van het gedachtegoed in de eigen kwaliteitszorgsystematieken van de scholen.

Met de blik vooruit hebben we met elkaar een referentiewaarden-gedachtegoed ontwikkeld die de praktijk in de opleidingen inspireert en stimuleert om voortdurend te werken aan goed en actueel onderwijs. Waarden vormen de drijvers van dit gedachtegoed, het bij horende ordeningsmodel biedt het onderwijsteam en de school concrete handvatten om goed zicht te hebben op de kwaliteit van het onderwijs én gericht daar te verbeteren waar dat nodig is.

Vanuit deze gemeenschappelijke kijk op kwaliteit hebben we de afgelopen twee jaar in verschillende proeftuinen gewerkt aan het stimuleren van de kwaliteit van onze opleidingen om zo onze studenten maar ook het werkveld actueel en goed onderwijs te blijven bieden in wereld die in beweging is. En dat het werkt, blijkt niet alleen uit de feedback die we van de teams en de scholen hebben ontvangen maar ook uit de onafhankelijke toetsing van de proeftuinen door ECBO en hoogleraar Marinka Kuipers (zie bijgaande link voor de rapporten).

Gedreven vanuit de waarden eigenaarschap, vertrouwen, dialoog, wendbaarheid en rekenschap gaan we vanuit het kwaliteitsnetwerk mbo heel graag en met veel energie de komende drie jaar aan de slag om het gedachtegoed binnen de school en binnen de onderwijsteams een plek te geven.

Kwaliteit van het onderwijs gaat over goed onderwijs. Daar zijn wij zelf van, wij het mbo van de docenten voor ‘de klas’ tot aan de bestuurders. Kwaliteit van het onderwijs, daar staan we voor. Het referentiewaarde-gedachtegoed, model en instrumenten bieden een opleidingsteam niet alleen zicht op de kwaliteit van onderwijs maar ook concrete knoppen om aan te draaien ter verbetering. Uit de proeftuinen blijkt nadrukkelijk dat hiermee het eigenaarschap van de teams vergroot wordt.

Vanuit dit (wenkend) perspectief zijn we in gesprek met OCW, de Onderwijsinspectie, de MBO Raad en het Kwaliteitsnetwerk mbo om te kijken hoe in de periodieke onderzoeken naar de kwaliteit van onderwijs door de Onderwijsinspectie gewaardeerd en benut kan worden wat er al is aan inzicht binnen de scholen. Samen, met oog voor ieders rol, verkennen we het pad naar een efficiënte en betrouwbare wijze om de kwaliteit van het mbo te borgen en te stimuleren.

In opdracht van de MBO Raad en met financiële support van OCW zal het Kwaliteitsnetwerk mbo de inbedding van het gedachtegoed in de school de komende jaren ondersteunen met allerlei trainingen gericht op thuisraken in het gedachtegoed, de doorontwikkeling van dialogische gespreksinstrumenten, een toolbox met concrete handzame handreikingen. Ook zet het Kwaliteitsnetwerk mbo in op de (door)ontwikkeling van een lerend netwerk om elkaar te helpen en goede voorbeeld en aanpakken met elkaar uit te wisselen. Zo worden we samen elke dag een beetje beter.

Ik wil heel veel dank uitspreken aan het bureau van het kwaliteitsnetwerk mbo en alle andere betrokkenen die de afgelopen jaren zich met hart en ziel hebben inzet voor de totstandkoming van een sector eigen gedachtegoed dat de regie op onderwijskwaliteit bevordert. Een fantastisch proces met een unieke uitkomst; er is geen onderwijssector in Nederland die iets vergelijkbaars gedreven vanuit eigenaarschap op deze wijze heeft vormgegeven. We mogen hier als sector reuzetrots op zijn.

Rest mij niets anders dan u hele fijne feestdagen en een mooi, gezond en bovenal liefdevol 2025 toe te wensen!

Karina Visscher, bestuurslid Kwaliteitsnetwerk mbo
Lid College van Bestuur Rijn IJssel