Skip to main content

Uitnodiging voor Trainingen Referentiewaarden

Trainingen Referentiewaarden-gedachtegoed

Wij nodigen je van harte uit om in maart/ april deel te nemen aan een of meerdere trainingen uit onze reeks trainingen m.b.t. het Referentiewaarden-gedachtegoed. Deze trainingen zijn ontworpen om je te helpen dit gedachtegoed concreet toe te passen in de context van jouw school. Hieronder vind je een overzicht van de beschikbare trainingen.

Introductie in het Referentiewaarden-gedachtegoed
Deze training biedt een uitgebreide introductie in het Referentiewaarden-gedachtegoed en hoe je dit concreet handen en voeten kunt geven in de eigen context op school. Aan bod komen de kernwaarden, het ordeningsmodel en instrumenten zoals peer review, zelfevaluatie en kwaliteitstafel. De training is praktijkgericht en belicht ervaringen en opbrengsten die al in het mbo zijn bereikt. Het doel is om deelnemers inzicht te geven in hoe het Referentiewaarden-gedachtegoed toegepast kan worden en welke winst dat kan opleveren voor je school.

Het voeren van een dialoog
In deze training komen technieken aan bod voor het voeren van een dialoog. In een dialoog gaat het erom om samen te komen tot een dieper inzicht. De training geeft inzicht in voeren het de (Socratische) dialoog, het stellen van goede vragen en het uitstellen van oordeel, maar geeft ook handvatten voor het begeleiden van een dialoog: de opstart, het toewerken naar een opbrengst en het omgaan met lastige momenten. De training kan goed worden gecombineerd met de training: “Peer Review, Kwaliteitstafels en onderzoeksvraag”

Dialogische werkvormen en onderzoeksvraag
Peer Reviews en Kwaliteitstafels zijn voorbeelden van instrumenten waarbij in dialoog met elkaar wordt gezocht naar een dieper inzicht. Deze training richt zich op het organiseren  en begeleiden van deze werkvormen: Hoe bereid je ze voor, wat komt er bij de uitvoering ervan kijken, voorbeelden van programma’s en werkvormen en het bepalen van de gesprekspartners. Zeer belangrijk bij deze instrumenten is het bepalen van een goede onderzoeksvraag. Hieraan wordt in deze training dan ook speciale aandacht besteed. Deze training kan goed worden gecombineerd worden met de training “Voeren van een dialoog”.

Begeleiden van een zelfevaluatie
In deze training leren deelnemers hoe zij onderwijsteams kunnen begeleiden bij zelfevaluaties aan de hand van het Referentiewaardenmodel. In de training wordt aandacht besteed aan de voorbereiding, de uitvoering en de verslaglegging. Er wordt aandacht besteed aan het bepalen van een geschikt programma en diverse mogelijke werkvormen. Aan bod komen daarnaast begeleidingsvaardigheden en de relatie tussen de verschillende onderdelen van het model, zoals de standaarden en de vermogens. Ook het gebruik van relevante data wordt behandeld. De training is praktijkgericht en geeft handvatten en voorbeelden.

Waardengerichte kwaliteitszorg
Eigenaarschap, rekenschap, vertrouwen, dialoog. Waarden die veel scholen graag versterken, om goed en wendbaar onderwijs te krijgen. Deze waarden staan centraal in het Referentiewaarden-gedachtegoed. Maar hoe versterk je die waarden concreet in je school? Wat betekent dat voor de kwaliteitszorg? Hoe zien die waarden er in de praktijk uit? En welke dilemma’s kun je tegenkomen? Wat moeten we inrichten? En wat beter (los)laten? En vooral: waarom? In deze training worden theorie en praktijkervaringen aangeboden en uitgewisseld, en wordt in dialoog met elkaar aan de hand van casuïstiek bovenstaande vraagstukken verder uitgediept. Er is ruimte om eigen vraagstukken in te brengen.

Alle trainingen worden van 10.00-16.00 in Utrecht gepland. Kijk voor de data in het aanmeldformulier.

Wij hopen je te mogen verwelkomen bij deze waardevolle trainingen. Voor meer informatie, neem contact op met Mirjam van Heiningen via info@kwaliteitsnetwerk-mbo.nl.